Marketing

Het belang van social media marketing voor het succes van jouw bedrijf

Ongeacht de omvang van jouw bedrijf, onder deskundigen op het gebied van communicatie en communicatiestrategieën is één ding unaniem: sociale media zijn van essentieel belang voor bedrijven in elk segment. Bedrijven met online-initiatieven weten dit al minstens een decennium en zijn al op zoek naar manieren om projecten op te zetten waarmee zij hun publiek langs virtuele weg kunnen bereiken.

Dankzij sociale media kunnen marketeers contact leggen met potentiële klanten waar ze zich ook bevinden: LinkedIn, Twitter, Youtube, Facebook, Instagram en zelfs enkele van de jongere platforms zoals TikTok. Met een sterke social media-strategie en het vermogen om boeiende content te creëren, kunnen marketeers hun publiek aan zich binden.

Sociale media zullen de komende jaren een belangrijke strategie blijven, en bedrijven kunnen altijd manieren vinden om hun aanpak te verbeteren.

Waarom is social media belangrijk voor jouw bedrijf?

Hoewel B2B-bedrijven producten willen verkopen aan andere bedrijven, is B2B-marketing nog steeds gebaseerd op menselijke relaties. Sociale media worden al lang gebruikt om die relaties te helpen groeien, maar het belang ervan is het afgelopen jaar nog toegenomen.

Zonder in-person evenementen hadden B2B-marketeers een uitlaatklep nodig om in contact te komen met potentiële klanten en partners. En ze ontdekten dat ze dit effectiever konden doen via sociale platforms.

Leads genereren

Creëer zinvolle gesprekken en betrokkenheid in jouw doelsector door interessante video’s, nieuws, gegevens en trends te posten. Niet alleen bouwt je geloofwaardigheid op bij potentiële klanten, maar deze strategieën kunnen ook resulteren in het verkrijgen van leads.

Social selling stelt verkopers in staat relaties op te bouwen met leads. Door gebruik te maken van hun thought leadership stukken, sociaal bewijs en andere inhoud, kunnen ze potentiële klanten helpen problemen op te lossen. Op zijn beurt kan jouw verkoopsteam zo vertrouwen en geloofwaardigheid opbouwen.

Social Listening implementeren

Luister naar klanten en wat mensen over jouw bedrijf zeggen. Dit geeft je de kans om openhartige feedback te krijgen over hoe anderen jouw merk zien. Het opent een venster om de zwakkere punten van jouw bedrijf te verbeteren en tegelijkertijd de aspecten te versterken die bij mensen al opvallen.

Merkauthenticiteit opbouwen

Engagement op sociale media biedt merken de kans om vertrouwen op te bouwen bij potentiële klanten, partners en werknemers. Dit geldt vooral als andere mensen jouw merk of diensten bij anderen promoten. Mensen zijn bijna drie keer meer geneigd om advies of aanbevelingen van familie en vrienden te vertrouwen dan officiële merkkanalen.

Stimuleren van thought leadership

Sociale media zijn een geweldige manier om de problemen en interesses van mensen te leren kennen. Aanwezigheid op deze kanalen geeft merken de kans om thought leadership te ontwikkelen door problemen op te lossen. Maak how-to gidsen, webinars en andere inhoud om mensen te helpen, en in reactie daarop kunnen mensen op jouw merk vertrouwen als een bron van begeleiding.

Comments are closed.